Vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Melanie

25 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve lezers,

De laatste stagedag zit er alweer op! Maar daar is nog wel wat aan vooraf gegaan..
De laatste keer dat ik schreef zou ik op de kinderafdeling beginnen.
Die maandag moesten we eerst nog een aantal dingen afronden, waardoor we niet op de afdeling terecht konden.
Vervolgens hoorden we dat we helemaal niet welkom op de afdeling waren, aangezien er teveel studenten waren. Hier baalde ik echt van.
Nadat we drie dagen bezig zijn geweest voor school en de opleiding van het ziekenhuis hebben geholpen, waren we eindelijk wel weer welkom op de afdeling en het bleek een misverstand te zijn.

De eerste dag was het vooral rondkijken op de afdeling. Er zijn veel verschillende units op de kinderafdeling. De jongens/meisjes zaal, kleuterzaal, IC, couveuse, boxen, babykamer en papkeuken.

Na een orientatie dag stond ik op de babykamer.
Op de babykamer heb ik veel prematuurtjes gezien. Ook heb ik sondevoeding mogen toedienen aan de prematuurtjes. Dit gaat toch wel anders als bij volwassenen, en daarom was het ook wel leuk dat ik dit mocht doen.
De dagen daarna stond ik op de jongens/meisjes zaal. Dit vond ik wel erg leuk. Eerst zijn de kinderen nog een beetje schuw, maar naarmate je er wat langer bent worden ze veel vrijer en komen ze echt naar je toe.
Dat merkte ik het meest bij een 2-jarig meisje wat op de afdeling lag met leukemie. Ze kwam altijd naar ons toe om gek te doen en te lachen. Ondanks haar ziekte was ze bijna altijd vrolijk! Ik vond het mooi om een tijdje voor haar te mogen zorgen.

Nadat we een aantal dagen hadden gewerkt, zijn Lucia en ik een paar dagen op trip geweest. Janiek haar vriend was er nog, dus die is niet meegegaan.
We zijn naar Blache Marie, Avanavero en Apoera geweest. Het waren super dagen en ik heb echt genoten! Helemaal omdat ik wist dat dit de laatste keer was dat ik in het binnenland was.. ;-)
Wat wel weer wat minder was, waren de muggenbulten op onzenvoeten! We hadden wel 60 muggenbulten per voet, en dat is echt niet overdreven!
Maar, desondanks heb ik mooie herinneringen aan het tripje overgehouden!

De dagen na het tripje heb ik op de couveuse gestaan. Hier lag maar 1 kindje, waardoor het erg rustig was. Wel heb ik bijna de hele zorg voor dit kindje mogen doen. Onder andere voeding via de spuitenpomp toedienen, en dat is wel leuk om een keer zelf te mogen doen.

Dit was onze laatste stageweek alweer. Vandaag hebben we onze eindevaluatie gehad. Helaas was het cultuurverschil hier goed te merken, en liep het gesprek niet soepel en zoals verwacht.
Maar gelukkig hebben we een positieve eindbeoordeling gekregen. Na onze eindevaluatie hadden we een kerstviering met alle studenten van het ziekenhuis. Hierbij gingen verschillende studenten een lied zingen, een gedicht voorlezen of een toespraak houden. Daarna hebben we afsluitend wat gegeten.

Vanaf nu heb ik dus gewoon lekker vakantie, en hoef ik mijn wekker niet meer om 05.30 uur te zetten! :)
Wel moet ik nog bezig met mijn stageverslag, maar daar heb ik gelukkig nog ruim de tijd voor hier.
Maar voorlopig denk ik daar nog even niet aan.. Eerst even lekker uitrusten en kerst vieren.

Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen toe!

Veel liefs,
Melanie

  • 27 December 2013 - 10:03

    Janneke:

    Geniet lekker van je vakantie Mellebel .. Heb je echt verdiend! En jij ook nog een goede jaarwisseling volgende week!

    Liefs

  • 27 December 2013 - 22:58

    Mama:

    Hey Melanie, leuk verslag weer hoor. Fijn dat je nu vakantie hebt. Geniet er maar van.
    'Het begint nu op te schieten . Bij leven en welzijn ben je over 3 weken al weer thuis.
    Zoals je al zei zal je het straks wel gaan missen. Dat begrijpen we.
    Maar hier kijken we wel uit naar je terugkomst.
    Veel liefs en groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Ik ben Melanie Baan, 19 jaar en volg de opleiding HBO-Verpleegkundige op de GH in Zwolle. Voor deze opleiding ga ik een stage lopen, en dat wel in Suriname. Met deze blog wil ik de mensen om mij heen op de hoogte houden van al mijn belevenissen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 13253

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 16 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: