Drukke weken, ontspannen weekenden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu Drukke weken, ontspannen weekenden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu

Drukke weken, ontspannen weekenden

Blijf op de hoogte en volg Melanie

28 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen op deze blog. Dit komt omdat ik het de afgelopen weken aardig druk heb gehad. Ik moet nu ook weer even diep nadenken over wat ik allemaal meegemaakt heb.

Twee weken geleden ben ik druk bezig geweest met het afleggen van de toetsen op stage (waarvan ik ondertussen de feedback nog steeds niet heb). Wel waren ze erg positief naar afloop, dus ik maak me er eerlijk gezegd niet zoveel zorgen over.

Die donderdag zijn we ’s avonds met een collega van ons, met haar zoontje, naar Commewijne geweest. Hier hebben we een tijdje langs de Suriname rivier gezeten en ze heeft ons veel leuke plekjes laten zien. Later op de avond hebben we heerlijke gegeten bij een Javaan. Ik heb nog nooit zulke lekkere bami en nasi gegeten!
Die vrijdag daarna zijn we ’s avonds met deze collega en haar zoontje gaan zwemmen. Eenmaal bij het zwembad aangekomen, konden we hier niet zwemmen omdat er wedstrijden waren.
Dus toen maar op zoek naar een ander zwembad. Nadat we een tijdje hadden rondgereden, vonden we een ander zwembad. Hier hebben we even verkoeling kunnen vinden van een lange stagedag!

De volgende dag, zaterdag, zijn we op trip geweest. Dit hebben we vanuit onze stage kunnen regelen. We gingen samen met 3 Belgische verloskundigen op die trip.
Als eerste zijn we naar het Stuwmeer gebracht. Daar werd ons verteld dat onder dat water wat we daar zagen, wel 3 dorpen staan die ondergelopen zijn bij het aanleggen van de stuwdam. Dit was wel bijzonder om te zien. Verder werd ons het een en ander over de omgeving verteld.
Toen gingen we weer in de auto, op weg naar Stoneiland. Hoe dichterbij we kwamen, hoe slechter de wegen werden. Er waren diepe kuilen en hobbels op de weg, waardoor de auto niet altijd alleen met z’n wielen de weg raakte.. ;-) Maar na een tijdje in spanning gezeten te hebben (vanwege een wel erg steile afdaling) kwamen we eindelijk maar dan toch bij Stoneiland aan. En dat was de rit wel waard!
Het was er heel mooi. Ik heb veel in het water gelegen, en ook lekker rondgelopen op het eiland.
Tegen een uur of 5 gingen we weer terug, want we moesten weg voordat het donker werd. Dit omdat er geen verlichting aan de kant van de wegen is, en het rijden daardoor gevaarlijk kan worden.
Toen we om 8 uur eindelijk thuis waren, hebben we onszelf getrakteerd op een lekker patatje.

De week die hierop volgde zaten we op een andere afdeling, de obstetrie. Hier liggen veel aanstaande en bevallen moeders. Ik had hier vooraf best veel zin in, omdat ons gezegd werd dat wel veel baby’s mochten wassen. Maar niets bleek minder waar te zijn. Dag 1: bedden opmaken, bedden schoonmaken, opberghok schoonmaken, heen en weer lopen om kleine dingen weg te brengen en op te halen. Kortom; we werden gezien als een manusje van alles. Dit vond ik wel erg jammer, aangezien ons gezegd was dat we daarvoor hier niet kwamen. Dat ze echt bezig zouden gaan met verpleegkundige taken, maar dit bleek dus niet zo te zijn op deze afdeling.
Deze afdeling verliep sowieso was rommeliger. Ik heb die week ook wel een aantal keer onenigheid met een collega gehad. Gelukkig kon ik hier goed met mijn praktijkbegeleider over praten, en gaan we binnenkort weer naar een andere afdeling. Hopelijk staan de collega’s daar iets opener voor Nederlanders. Wel heb ik deze week een baby mogen wassen, dat was wel erg leuk.

Vrijdagmiddag zijn we na stage lekker gaan winkelen in de Hermitage Mall. Dit is een groot winkelcentrum wat wel bekend staat in Suriname. Hier heb ik goeie inkopen kunnen doen (o.a. voor het tripje deze week). Daarna zijn we bij de Mac gaan eten. Jaja, die hebben ze hier ook!

Zaterdagochtend zijn we weer even de stad in gegaan, want we hadden nog niet alles binnen. Nadat we dan eindelijk maar toch alles in huis hadden, zijn we aan het schoonmaken geslagen. Ook zijn we weer productief bezig geweest voor school.
’s Avonds zijn we naar de stad gegaan, om daar ergens wat te gaan eten. Toen we bij ’t Vat aankwamen, zagen we dat de 3 Belgische meiden daar ook zaten. Toen zijn we daarbij aangeschoven, en hebben we een leuke avond gehad!

Vandaag was onze eerste en laatste dagje van de week. We zouden nog een toets afleggen vandaag, en dan naar op weg naar het binnenland.
Maar helaas kon de toets (weer eens) niet doorgaan, aangezien onze begeleiders het vergeten waren! Dus nou moeten we hem binnenkort weer afleggen, en dan maar hopen dat het dit keer wel echt door kan gaan!

Morgen gaan we op trip naar het binnenland, voor 4 dagen! Ik heb er erg veel zin in! Ik weet niet goed wat me te wachten staat, dus ik ben wel benieuwd. Ik hoop na het tripje gauw weer wat van me te laten horen.

Welterusten allemaal en veel liefs,
Melanie

  • 28 Oktober 2013 - 23:25

    Ruth:

    Leuk reisverslag weer Melanie! Hopen dat je binnenkort meer als verpleegkundige aan de slag kunt, jammer dat ze .gebruik' van jullie maken..in ieder geval veel plezier morgen! Xxx

  • 29 Oktober 2013 - 08:19

    Marina:

    Heyy Mellanieee

    Leuk om je blog weer ff te lezen! Zo te zien heb je weer veel meegemaakt haha:) Wel heel jammer dat het werk niet helemaal is wat je gehoopt had! Maar misschien dat een andere afdeling beter en leuker is.
    Heel veel succes nog met school erbij en veel plezier in het binnenland! Pas je wel op voor enge bruine politiemannen?:p

    xx

  • 29 Oktober 2013 - 09:02

    Anita Van Heemskerk:

    Hey sissie.. leuk om elke keer weer je blog te lezen.. begin er zelf ook steeds meer zin aan te krijgen om te komen! Heb gisteren nog gauw een leuk zomer jurkje bij de Promiss besteld.. alvast in de Surinaamse kleuren ha ha! Vandaag nog 3 weekjes!! XXX

  • 29 Oktober 2013 - 11:29

    Marije:

    Zo te lezen vervelen jullie je niet daarginds, leuk! Jammer dat deze afdeling niet zo leuk is als je hoopte maar om een baby te mogen wassen hoef je echt niet helemaal naar Suriname te gaan hoor er is hier ook een baby die wel door jou gewassen wil worden! ;-)
    Veel plezier op jullie trip! Xx

  • 29 Oktober 2013 - 20:29

    Jennieke :

    Hee Mellebel!

    Leuk verhaal, je maakt weer wat mee! Zal ik je is wat leuk schoonmaakspul opsturen, van Jemako is tegenwoordig heel handig spul te verkrijgen waarmee het schoonmaken gewoon een pleziertje wordt! ;)

    Geniet van de roadtrip! Enne.... HEB JIJ DE CODE ?? ;)


    XxX-jes you're lovely sister 4-ever and always!! Wij niet te breken!! NTB!! KNZJ!! HVJ!! WJNMK!! 4-EVER FRIENDS AND STUFF!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Ik ben Melanie Baan, 19 jaar en volg de opleiding HBO-Verpleegkundige op de GH in Zwolle. Voor deze opleiding ga ik een stage lopen, en dat wel in Suriname. Met deze blog wil ik de mensen om mij heen op de hoogte houden van al mijn belevenissen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 13258

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 16 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: