De vierde week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu De vierde week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu

De vierde week in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Melanie

06 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Vandaag is het 5 oktober, en ben ik alweer bijna een maand in het mooie Suriname!
Deze week is erg snel gegaan, en ook op stage vloog de tijd voorbij.

Zaterdag hebben wij boodschappen gedaan bij een hele grote supermarkt, samen met een collega van ons. Nadat wij boodschappen gedaan hadden, heeft ze ons het een en ander van Paramaribo laten zien en ons getrakteerd op een lekker soepje.
's Avonds zijn we met een tourbus door de stad gegaan. We werden hiervoor uitgenodigd door een co-assistent uit Nederland, die ook stage loopt in het ziekenhuis. Dit was erg gezellig en we hebben een leuke avond gehad!

Zondag zijn we weer naar een kerkdienst geweest. Deze keer was het nog weer iets anders, want er was een band (drumstel, piano etc.) die ging spelen. Hier moest ik wel erg aan wennen. De dienst verliep nog weer anders dan de vorige keer.

Maandag t/m donderdag hebben we stage gelopen. Deze week was het wel een stuk leuker, aangezien we veel meer mee mochten kijken en mee mochten helpen bij verpleegkundige handelingen. Dit kwam ook omdat onze hoofdzuster eindelijk terug was op de afdeling, en zij ons indeelde met welke collega we moesten meelopen die hele dag. Ook hebben we toen een gesprekje met haar gehad, en gaf ze aan dat ze ons meer zelfstandig wou inplannen i.p.v. al het meekijken de afgelopen weken. Hierdoor was ik deze week veel meer zelf bezig en heb ik veel geleerd omdat ik toen pas echt begeleid werd. De eerste twee weken werden we vaak voor allerlei klusjes op pad gestuurd, en liepen we niet met 1 persoon de hele dag mee. Nu waren we de hele dag bij 1 persoon, die ons alles duidelijk uitlegde.

Donderdag was het wel erg druk. Dit kwam omdat er weinig personeel op de afdeling was, omdat ze allemaal aan het staken waren. In het ziekenhuis is er nogal onenigheid tussen de directie, de dokters en het personeel. Dit is al een tijdje aan de gang, en het personeel is ontevreden. En dat lieten ze blijken....
Die dag was het dus erg druk, omdat wij als studenten veel zelfstandig moesten doen. Maar, het is goed gekomen en ik kwam met een voldaan gevoel thuis. :-)

Verder zijn we deze week na werktijd veel bezig geweest met onze schoolopdrachten. Vrijdag hadden wij vrij gekregen, om met onze opdrachten bezig te gaan.
Als eerste gingen we 's ochtends weer naar het ministerie van Justitie en Politie, omdat ons visum nog steeds niet geregeld was.
Toen we daar eenmaal aankwamen (en we nu echt alle nodige papieren hadden) bleek dat we een afspraak moesten maken om het helemaal rond te maken. Dus nadat we daar een half uur moesten wachten, konden we weer terug naar huis met een papiertje met een afspraak.
Eenmaal thuis hebben we aan onze opdrachten gewerkt. Daarna hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijk taartje en een kopje koffie!

Vrijdagavond zouden we gaan zwemmen met een collega, maar helaas stuurde ze ons een uur van tevoren een berichtje dat het niet doorging.
Nadat we klaar waren met klagen over deze typische Surinaamse cultuur ;-) besloten we om maar lekker de stad in te gaan.
Daar hebben we leuke tasjes kunnen scoren en konden we weer vrolijk naar huis!

Vanochtend hebben we onze wekelijkse schoonmaak weer gehouden en hebben we de was bijgewerkt. Vervolgens zijn we lekker gaan shoppen in Paramaribo (wat geslaagd was aangezien ik met 3 tassen terugkwam) en hebben we lekker wat gegeten.

Straks ga ik nog eventjes op het balkon zitten om wat af te koelen van deze warme dag, en dan duik ook ik lekker m'n bed in.

Welterusten allemaal en veel liefs,
Melanie

• 07 Oktober 2013 - 11:52

Janneke:

Lieverd, leuk om te lezen hoe het daar gaat! Fijn dat jullie nu veel meer leren in het ziekenhuis.. Geniet er maar lekker van.. Voor je het weet ben je in Nederland en word je weer meegesleurd in de hectiek van de dag! ;)

Liefs Janneke

• 10 Oktober 2013 - 07:46

Jennieke:

Hooooi zussie!

Wat leuk weer een Surinaamse-story!

Helemaal interessant natuurlijk om zelfstandig dingen te doen.. Dus julllie liepen daar helemaal alleen rond tijdens de staking? Alle collega's op hun Surinaamse billen buiten voor de deur zitten met een bordje in de hand en jullie waren een Bypass-operatie aan het uitvoeren in de OK met z'n drieeën op 100 cliënten.... ?
    Ik snap heel goed dat je daarom een afspraak hebt gehad met de Officier van Justitie en Politie, want dat kan natuurlijk niet!!
    Hopelijk spreken ze jullie vrij en worden jullie niet van jullie rechten ontnomen of jullie daden vervolgd.... Ben benieuwd naar de uitslag!!

XXX-jes Nora & Hidde en hun moeke