Aan het werk als verpleegkundige - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu Aan het werk als verpleegkundige - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu

Aan het werk als verpleegkundige

Blijf op de hoogte en volg Melanie

21 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Hierbij weer een berichtje van mij vanuit Suriname.
Onze eerste stageweek zit erop, en deze is voorbijgevlogen.

Vorige week zaterdag hebben we onze week afgesloten met een heerlijk etentje in de stad. Zo konden we deze week er weer fris en fruitig tegenaan.. ;-)

We zijn de week begonnen door op zondag een Surinaamse kerkdienst bij te wonen. We waren uitgenodigd door onze buurvrouw om met hen mee te gaan naar de EBGS (Evangelische Broedergemeenschap) kerk. Dit hebben we toen gedaan.
Deze kerkdienst verliep anders dan ik gewend was. Er werd heel veel gezongen en die preek verliep ook anders dan dat ik dit was gewend. Wel vond ik het erg leuk om een keer zo'n Surinaamse kerkdienst mee te maken. De gemeente was redelijk klein, waardoor bijna iedereen elkaar kent. Het viel daarom ook goed op dat wij er waren. Na afloop van de dienst werden we ook door veel gemeenteleden begroet en van harte welkom geheten in de kerk.
De meeste mensen zijn erg vriendelijk en gastvrij. Dit merkten we ook toen we meerdere malen werden uitgenodigd om vaker de kerkdiensten bij te komen wonen.

De volgende dag ging onze wekker om 05:45 uur af. Onze eerste stagedag! Vol goede moed (en toch ook wel een beetje spanning) stapten we op onze fiets, op weg naar het ziekenhuis.
Eenmaal aangekomen moesten we eerst naar de 'mediatheek'. Toen we daar aankwamen zaten daar nog een aantal andere stagiaires die ook hun eerste stagedag hadden. We werden verwelkomd door onze werkbegeleiders en de opleidingscoördinator voor de buitenlandse studenten.
We begonnen de dag door samen liederen te zingen, een Bijbelvers te lezen en samen te bidden. (Dit wordt overigens elke ochtend op iedere afdeling gedaan.)
Vervolgens gingen we kijken naar onze rooster voor deze stage.
In de week hiervoor was met ons overlegd dat Lucia en ik op de kinderafdeling zouden beginnen, en Janiek op gynaecologie.
Maaaaarr.. dit ging toch niet door. Wijziging van plan!
Want wat bleek... er waren diezelfde dag andere studenten aangekomen om stage te gaan lopen op de kinderafdeling, en het ziekenhuis had deze studenten niet (in deze weken) verwacht. Hierdoor konden Lucia en ik niet beginnen op de kinderafdeling, want dan zouden we elkaar in de weg lopen.
Na een tijdje te hebben overlegd was er een nieuw plan. We beginnen alle drie op de gynaecologie en gaan dan door naar de kinderafdeling en vervolgens naar de chirurgie. En dat is nu het plan.. In ieder geval, tot nu toe.. ;-)

Nadat wij een rondleiding door het hele ziekenhuis hadden gekregen, kwamen we op de afdeling Gynaecologie aan. Inmiddels was het al 12 uur, en was het rustig op de afdeling. We hebben kennis gemaakt met onze collega's en ook de afdeling een beetje leren kennen.
De volgende dag (dinsdag) was het ook erg rustig op de afdeling. Hierdoor hebben we die dag ook weinig gedaan, wat ons best wel tegenviel. Ook zijn er op die afdeling weinig verpleegkundige handelingen te doen, iets wat we wel jammer vinden. Maar dit kan ook wel met de dag veranderen, dus we wachten rustig af. ;-) Wat wel erg leuk is, is dat er een aantal Nederlandse coassistenten lopen. Deze nemen ons regelmatig mee naar leuke onderzoeken en laten ons veel zien. Zoals bijv. ook deze dag. Er was een mw. geopereerd, haar baarmoeder was verwijderd. Deze wordt dan vaak getoond aan de patiënten zelf, omdat ze dit hier erg graag willen zien. Deze mw. wou dat ook, en wij mochten daarbij aanwezig zijn. Dus een uurtje later komt de arts aangelopen met een emmertje met daarin een baarmoeder. Deze liet ze de patiënt (en ons) zien, en ze legde duidelijk uit wat wat was, en wat er aan de hand was met de baarmoeder. Dit was super interessant!
De volgende dag was het gelukkig wat drukker op de afdeling. Er waren een aantal operaties gepland waardoor we wat meer te doen hadden. Ook waren er toen een aantal opnames, wat weer wat meer drukte veroorzaakte.
Donderdag was het weer wat rustiger, en dat was ook onze laatste werkdag van de week.

Vandaag zijn we namelijk met onze werkbegeleiders en de nieuwe studenten van het Diakonessenhuis een dagje weg geweest. We gingen met een bus (lees: rammelbak op wielen) naar een plaatsje vlak bij Lelydorp. Hier bevond zich een recreatieoord, waar we eerst met z'n allen samen kwamen. Hier deden we een aantal opdrachten, en daarna hadden we vrije tijd. We konden zwemmen, zonnen, spelletjes doen, wat je maar wou! Ondertussen kregen we eten, drinken en fruit.
Dit was een erg leuke dag. We hebben veel nieuwe mensen leren kennen en hebben ook wat kunnen ontspannen! :-)

Voor morgen hebben we al aardig wat op de planning staan. We moeten bezig voor onze schoolopdrachten, een aantal inkopen doen, wat wasjes draaien en daarna zijn we van plan om een middagje naar de Palmentuin te gaan en in de stad ergens wat te gaan eten.

Maar wat er in werkelijkheid van terecht komt horen jullie vast wel weer gauw van mij! ;-)
Wij gaan zo lekker slapen en genieten van onze vrije weekend. Welterusten allemaal!

Liefs Melanie!

• 22 September 2013 - 09:54

Arend :

Mooi, mooi, lekker veel beleven daar. Dat je daar in de kerkdienst opvalt is volgens mij niet alleen omdat de andere mensen elkaar goed kennen, maar ik denk omdat jij een iets ander huidskleur hebt als de rest. ghehehehe... Veel plezier daar nog!

• 03 Oktober 2013 - 14:37

Tineke Kwintenberg:

Ha Melanie

Heb net even je verslagen zitten lezen. Zo te zien beleef je van alles!!!!!!!!!!!
    Leuk hoor! De foto s zijn ook erg leuk.
    Veel succes met je werk en veel plezier daar!

Groeten ome Bert en tante Tineke