Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Melanie Baan - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Melanie

28 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve lezers,

Vandaag zit ik alweer 3 weken in Suriname, en de tijd gaat snel.
Afgelopen zaterdag vertelde ik dat we de stad in zouden gaan, maar daar is ondertussen nog weer heel wat aan voorafgegaan.
Voordat wij de stad in konden was het uiteindelijk 7 uur in de avond. Dit aangezien de hele straat blank stond i.v.m. een tropische regenbui. :-(
Maar.... We zijn uiteindelijk ons huisje uitgekomen en lekker uiteten geweest! :-)

Zondag hebben we een kerkdienst via de kerktelefoon geluisterd, en hebben we nog even van de natuur genoten in de Palmentuin. Hier zijn we tot rust gekomen om ons op te laden voor een volgende werkweek. ;-)

We hebben nu 2 weken stage gelopen, en we leren de afdeling steeds wat meer kennen. Ook kunnen we wat meer meehelpen met dingen en kijken we mee met de verpleegkundige handelingen.
Van de week hadden we bijv. een patiënt die was opgenomen met toch wel erge buikpijn. Nadat er een katheter bij haar was ingebracht, bleek er 3 (!) liter urine in haar blaas te zitten.
Verder heb ik deze week ook zelf aan Apgar-score (een test hoe goed het kindje functioneert) bij een pasgeboren babytje af mogen nemen. Dit vond ik erg leuk om te doen.

Wat we hier in het ziekenhuis wel heel erg goed zien is dat veel patiënten erg hard voor zichzelf zijn, en dat ze van de verpleging ook 'flink' moeten zijn. Als een vrouw 's nachts bevallen is, moet ze de volgende ochtend haar kindje zelf wassen en ook alweer uit bed gaan. Ook is het hier geen normale zaak om de mensen een ondersteunende hand te bieden, want dat moeten ze allemaal maar zelf doen. De cultuur van deze mensen is hier heel anders, en daar moet ik nog wel even aan wennen... ;-)

Maandagavond waren we uitgenodigd om bij een collega te komen eten. Dit leek ons wel leuk, om zo ook meer over hun cultuur te weten te komen. Toen we met de taxi bij haar huis aankwamen, moest ik wel even slikken. Vergeleken met haar huis, is ons huis echt luxe! Maar we hebben een erg gezellige avond gehad en we hebben heerlijk gegeten. We hebben nog even door haar buurt gewandeld en kennis gemaakt met haar vrienden en buren.

Woensdagmiddag uit het werk zijn we wezen zwemmen. Het was een klein zwembadje, maar genoeg om even lekker af te koelen van het werk. Hier hebben we overigens een heerlijke bord lasagne naar binnen gewerkt! :-)

Gisterenavond zijn we naar de Javaanse markt geweest. Dit is eens per jaar en duurt een week lang. Het was erg gezellig en ook echt druk. De meeste drukte was bij de etenskraampjes, iets wat ook de helft van de markt in bezit nam.. ;-)
Hier hebben we lekker rondgekeken en gegeten, en nog een paar spulletjes gekocht.

En wat we gisteren ook gedaan hebben... Een reis naar Curacao geboekt!! We gaan van 7 t/m 16 januari onze stage periode afsluiten met een heerlijke vakantie op Curacao. En we hebben ook onze terugreis ticket omgeboekt (van Paramaribo-Amsterdam naar Curacao-Amsterdam). Zo hoeven we niet eerst meer naar Suriname, maar kunnen we gelijk door vanaf Curacao naar Nederland. We hebben hier erg veel zin in! :-)

Vanochtend ga ik nog even bezig met mijn schoolopdrachten, en vanmiddag worden wij door een collega opgehaald om samen boodschappen te gaan doen bij een hele grote supermarkt.
Ik ga dus nu maar gauw hard aan de slag en schrijf vast gauw wel weer iets!

Een fijne dag allemaal!

Liefs, Melanie

• 28 September 2013 - 15:05

Panne-Marie:

Wauw wat een leuke week hebben jullie gehad.
    Wat een super mooie palmentuin, ziet er echt gaaf uit!!
    Geniet er maar lekker van!;)
    xxxx Ann

• 28 September 2013 - 19:46

Karen Baan:

Ha zuske! Wat leuk om weer een verhaal te lezen. Nog leuker om de foto's erbij te zien! Nu krijgen we er meer een beeld van hoe het er daar uit ziet.
    En wat leuk dat jullie de laatste week naar Curacao gaan!! Heerlijke afsluiting :D

Geniet er van dames!!

Groetjes uit het kikkerlandje!

• 28 September 2013 - 20:22

Marjolein Marks':

Hoi hoi,
    Kwam je verslag toevallig tegen! Wat grappig om te lezen.
    Ben zelf nu ook in Suriname en loop stage in het St.. Vincentius ziekenhuis!
    Zo te lezen krijg je wat meer de kans in het ziekenhuis om dingen te zien en te leren!
    Waar verblijven jullie? En het uitgaansleven al verkent?
    Groetjes Marjolein

• 28 September 2013 - 20:43

Kip:

Hee Mellebel!
    Supergaaf om te lezen en te zien hoe het daar is!
    En echt leuk dat je naar Curaçao gaat. Nog even een weekje ontspannen voordat je weer terugkomt;)
    Geniet ervan en tot skypse!
    Liefs Car

• 28 September 2013 - 22:23

Melanie Baan :

Hoi Marjolein,

Wat grappig dat je m'n blog tegen kwam.
    Hoe bevalt het jou in Suriname?
    Wij krijgen wel wat meer te zien nu, maar handelingen enzo valt nog wel tegen. Wij lopen stage in het Diakonessenhuis.
    Wij verblijven vlakbij het Diakonessenhuis. Zijn zaterdag in de Amsterdammer geweest en gaan vanavond uit eten en dan op een tourbus.
    Zijn jullie al veel in de stad geweest?

Groetjes Melanie

• 28 September 2013 - 23:37

Hanneke:

Heeej Melanie,
    Hoe gaat het? Ik mis je wel hoor!
    Leuk joh, die verslagen! Op die foto's ziet het er heel gezellig uit. Wat zijn die palmbomen hoog:) Ik merk dat je het naar je zin hebt, fijn! :)) En dat je naar Curaçao gaat is ook gaaf trouwens :) Wat een ervaringen maak jij mee zeg :O Ik wens je een goede zondag en tot skyps!
    Hou van je! Hanneke

• 30 September 2013 - 02:12

Marjolein Marks:

Hoi!
    Ja tijd vliegt, bevalt goed. Jammer dat we weinig stagiaires in ons zieke huis hebben waardoor we niet heel veel mensen ontmoeten waar we dan ook echt dingen mee kunnen gaan doen bijv.
    We zijn dit weekend naar zsa zsa zsu geweest, waren we al vaker geweest maar vind touche tot nu toe t leukste!
    Ook bij ons in t ziekenhuis is niet bijzonder hoor, zitten 9 van de 10 keer op onze kont haha!

Liefs Marjolein

• 04 Oktober 2013 - 17:55

Elsbeth :

Super al die verhalen!!!
    Geniet van je tijd daar met lucia en janiek!
    liefs uit t koude nederland